تاریخچه تیرآهن

تیرآهن های معمولی از سال 1792 یعنی از زمانی که چارلز بک انگلیسی کارخانه آهن خود را راه اندازی نمود، به طور عمده در شاخه های بلند تولید و نورد می شده است. در مقایسه با تیرهای چوبی تیرآهن ها در آن زمان از مزیت های بسیار زیادی برخوردار بودند که برای مثال می توان به ضد حریق بودن آنها و توان باربری بیشتر اشاره نمود. تیرآهن بال پهن یا هاش یکی از مهم ترین دستاوردهای کمپانی بیت اللحم Bethlehem به حساب می آید، به این دلیل که دگرگونی عظیمی در صنعت فولاد ایجاد نمود.

شکل ظاهری تیرآهن

تیرآهن یکی از پرمصرف‌ترین محصولات فولادی است که از دو صفحه افقی و یک ورق بین آن‌ها تشکیل شده است. به صفحات افقی بال و به ورق بین آن‌ها جان گفته می‌شود. نگاهی به عکس زیر بیندازید تا این دو مفهوم را بهتر درک کنید.

تیرآهن معمولی ( تیرآهن I شکل )

تیرآهن I شکل همانطور که از نام آن مشخص است، در واقع تیرآهنی است که سطح مقطع آن شبیه به حرف انگلیسی I می‌باشد و نسبت اندازه جان به بال در آن بیشتر است. تیرآهن I شکل با نام تیرآهن معمولی نیز در بازار ایران شناخته می‌شود. 

تصویر تیرآهن I شکل را در زیر می‌بینید. با مقایسه‌ی اندازه‌ی جان و بال در هر دو تیرآهن معمولی و هاش متوجه خواهید شد که نسبت اندازه‌ی جان به بال در تیرآهن معمولی بیشتر است.

تیرآهن هاش (تیرآهن H شکل )

تیرآهن هاش از نظر سطح مقطع شبیه به حرف انگلیسی H بوده و در سطح داخلی بال‌های آن هیچ شیب و انحنایی وجود ندارد. در تصویر بالا تفاوت ظاهری دو تیرآهن به خوبی نشان داده شده است.

انواع استاندارد تیرآهن و هاش

تیرآهن در دو استاندارد IPE و INP تولید می‌شود، این دو نوع از لحاظ هندسی تفاوت هایی دارند. استاندارد INP  در ایران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و نوع IPE  آن تولید و مصرف می‌شود.

همچنین هاش در دو نوع سبک (HEA) و سنگین (HEB) بیشترین کاربرد را دارند. این مقطع در نوع دیگری نیز تولید می‌شود که به هاش فوق سنگین (HEM) معروف می‌باشد، این نوع هاش در ایران کمتر مورد مصرف قرار میگیرد. تفاوت این هاش ها در ضخامت جان آن‌ها می‌باشد.

تفاوت تیرآهن و هاش از لحاظ هندسی

تفاوت اصلی تیرآهن و هاش در شکل ظاهری آن‌هاست. به تنه ی تیرآهن جان یا web و به باله‌های آن، بال یا flange گفته می‌شود.

ابعاد بال تیرآهن کوچکتر از جان آن و معمولا برابر با نصف آن می‌باشد، در نوع هاش ابعاد بال برابر با جان آن می‌باشد. دسته هاش در مقایسه با تیرآهن‌های I شکل قابلیت تحمل بار بیشتری دارند. به دلیل مقاومت بالای هاش در برابر نیروهای برشی و استحکام بال‌ها در برابر خمش، کاربردهای سنگین‌تری نسبت به تیرآهن دارند. به دلیل بزرگ‌تر بودن سطح مقطع تیرآهن‌های بال پهن (هاش) از آن‌ها می‌توان به عنوان ستون و یا تکیه‌گاه عمودی استفاده نمود. با توجه به سطح مقطع بزرگتر هاش مقاومت خمشی آن افزایش می‌یابد. لذا از این نوع تیرآهن بال پهن (هاش) برای کاربردهای با طول‌های ۱۰۰ متر نیز می‌توان استفاده کرد در حالی که تیر آهن‌های I شکل تنها تا کاربردهایی با طول ۳۰ متر کاربرد دارند.

 

قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن از تمامی کارخانه‌ها و برندهای تولیدی معتبر در لیست زیر قابل مشاهده است. به منظور خریدی مطمئن آگاهی از سایز و محل بارگیری کالا، مورد نیاز است که در جداول زیر برای شما فراهم آورده‌ایم

 

تیرآهن یکی از مهمترین پروفیل‌ها در صنعت ساختمان شناخته می‌شود. حجم استفاده از این محصول به اندازه‌ای بالا است که حتی کوچکترین تغییر در قیمت تیرآهن موجب اختلاف زیاد در هزینه اجرا خواهد شد. انتخاب مناسب چنین کالای مهمی تاثیر بسیاری در تعیین موفقیت و شکست پروژه خواهد داشت.

برخی نکات مهم در خرید تیرآهن به شرح زیر است:

عرضه تیرآهن به دو صورت شاخه‌ای و کیلویی صورت می‌پذیرد.
پرکاربردترین نوع تیرآهن سایزهای 14، 16 و 18 است. برندهای کرمانشاه، ذوب آهن، فایکو، آرین، یزد و بناب از مهمترین کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن به شمار می‌آیند.

 

امکاناتی که آهن سیگنال در خرید تیرآهن در اختیار شما قرار می‌دهد عبارتند از:

ارائه سرتیفیکیت و برگه استاندارد اجباری تمامی برندهای داخلی برای پیمانکاران و صادرکنندگان گرامی.
ارائه خدماتی دیگر مانند برش تیرآهن به طول دلخواه مشتری با هوا برش و CNC.
تولید تیرآهن زنبوری

طبق نظر کارشناسان آهن سیگنال

تیرآهن، از جمله محصولاتی است که نرخ تقاضا و نوسانات بازار آن به صورت روزانه و لحظه‌ای تغییر می‌کند و ممکن است قیمت تیرآهن امروز اختلاف بسیار زیادی با قیمت تیرآهن روز بعد داشته باشد؛ از جمله تیرآهن‌هایی که نوسان قیمت زیادی دارند می‌توان به قیمت تیرآهن اصفهان و کرمانشاه اشاره کرد. بخشی از علت تغییر قیمت روز تیرآهن مربوط به تولیدکنندگان و همچنین سایزهای آن است، به طور مثال: قیمت تیرآهن 14، با توجه به میزان تقاضایی که برای آن وجود دارد ممکن است بیشتر و کمتر از قیمت تیرآهن 16 باشد.

نحوه خرید تیرآهن

خرید اینترنتی از آهن سیگنال ساده‌ترین روش برای سفارش تیرآهن است؛ تفاوتی ندارد پروژه شما به چه تعداد تیرآهن در چه سایزی نیاز داشته باشد و در کدام نقطه از کشور قرار داشته باشد، با استفاده از آهن سیگنال می‌توانید مقاطع فولادی مورد نظرتان را سفارش دهید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید. شماره تماس: ۰۲۱۵۵۵۳۴۰۰۳