یک نوع دیگز از ورقه های فولادی و ورقه های سیاه، ورق آجدار میباشد که کاربرد زیادی در ساخت بناها و عمارت ها و سوله ها و مصارف شخصی دارد که روی سطح آن با ترتیب و نظم مشخصی برجستگی‌هایی هندسی وجود دارد.

ورق آجدار چیست؟

ورق های آجدار را به دسته ای از ورق ها گفته می شود که برای جلوگیری از لغزش افراد و یا اشیا بر روی سطوح شیب دار مورد استفاده قرار می گیرند و تنها دلیل آن برجستگی هایی میباشد که روی سطح صاف و بعضا روی سطح صیقلی آن ها وجود دارد که این برجستگی ها به اشکال مختلف مانند عدسی، لوزی، بادام و یا الماس شکل جهت جلوگیری از اصطکاک حکاکی شده است. ورق های آجدار در دسته ورق های گرم  قرار دارند و دارای کاربرد فراوانی در صنعت و ساخت و ساز می باشند. برخی اشکال ایجاد شده بر روی این ورق ها سبب جمع شدن آب باران و برف های آب شده در داخل آن ها می شود از این رو اشکالی که مانع از جمع شدن باران می شوند، مانند بادامی شکل از محبوبیت بیشتری برخوردارند.

انواع ورق آجدار :

ورق آجدار در صنعت با نام هایی از قبیل ورق شطرنجی، ورق کف سازی و یا ورق برجسته نیز شناخته می شود. همچنین ورق آجدار به انگلیسی چکر پلیت نامیده شده و این نام نیز در صنعت  بیتر از نام فارسی ان کاربرد دارد. این محصول در جنس های آهنی، استیل، گالوانیزه و آلومینیومی در بازار موجود است. این ورق ها یکی از محصولات مهم تولیدی کارخانجات تولید سطح های تخت بوده و به دلیل جوشکاری به صرفه این محصولات در مصارف صنعتی و غیر صنعتی کاربرد زیادی دارند. عمده ترین کاربرد ورق آجدار در ساخت سطوح شیب دار و یا نزدیک پرتگاه برای جلوگیری از لیز خوردن افراد بوده که از نمونه آن ها می توان به سقف های شیروانی اشاره کرد کهبیشتر آن ها در شمال کشور میباشد. برای اطلاع از اهمیت تولید این محصول لازم است بدانید که ورق های آجدار سالانه حدود 100 تا 150 هزار تن در کارخانه های بزرگ و قدرتمند ایران و برخی از کارگاهی صنعتی کوچک تولید می گردند. با این حال نیاز بیشتر به این محصول نیز با واردات ورق آجدار از کشورهای چین و روسیه تامین می گردد. تولید ورق فولادی در کارخانه های معتبر علاوه بر افزایش ضریب امنیت در آن شرکت سبب گسترش صادرات آن به سایر کشورها می شود. با تولید ورق های آجدار در ظرفیت زیاد توسط کارخانه فولاد مبارکه و افزایش این محصول در بازار داخلی، قیمت ورق آجدار کاهش یافته و امکان صادرات آن به کشورهای دیگر نیز فراهم گردید. از میان انواع اشکال این محصول، نوع گل بادامی بیشترین استفاده و بالاترین میزان تولید را به خود اختصاص داده است. همچنین این ورق ها در جنس های آهنی، استیل، آلومینیوم و ورق آجدار گالوانیزه تولید می شود. ورق آجدار آلومینیومی نوعی ورق است که در دو نوع رنگی و بی رنگ موجود است. از مزایای ورق های آجدار آلومینیومی و گالوانیزه می توان به استحکام بالای آن ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی اشاره کرد.

7 کاربرد ورقه آجدار :

همان طور که ذکر شد بیشتر کاربرد ورق های آجدار در سطوح لیز و بدون اصطکاک، برای افزایش اصطکاک و جلوگیری از لیز خوردن افراد و اشیا می باشد. از دیگر کاربردهای این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. راه سازی
  2. کف زمین های در حال عملیات ساخت
  3. استفاده در کف اتاق کامیون ها و وانت بارها
  4. ساخت حفاظ هایی برای مناطق حساس نظامی
  5. جداسازی و دانه بندی در خطوط تولید مواد غذایی
  6. سقف و دیواره های آسانسور
  7. کاربرد در ساخت قطعات لوازم خانگی
  8. کاربرد در ایستگاه های اتوبوس

مزایای ورقه آجدار:

یکی از مهم ترین خصوصیات ورق های آجدار که این محصول را برای استفاده در محیط هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند مناسب می سازد، استحکام و سختی بالای آن ها است. به همین دلیل برای استفاده در پل ها، وانت بارها، کف کشتی ها و راه سازی بسیار مناسب می باشند. این ورق ها قابلیت تغییر شکل بالایی داشته و جوش پذیری مناسبی نیز دارند. از دیگر خصوصیات مفید ورق های آجدار می توان به مقاومت بالا در برابر لغزش و سطح براق آن ها اشاره کرد که این محصولات را برای کاربردهای تزئینی نیز مناسب می سازد.