یک نوع ورق آهنی که در شرکت ما تولید و استفاده میشود؛ ورقه ی آهنی پانچ میباشد که  روی سطح خارجی خود، دارای حفره‌هایی است. این ورق ها معمولا یا به صورت دستی و یا توسط دستگاه‌های CNC پانچ  و حکاکی می‌شوند؛ نکته جالب و برانگیز اینجاست که ورق پانچ از ورق‌های فلزی معمولی تولید می‌شود و در مراحل تولید، حفره‌گذاری می‌شود.

ورق پانچ چیست؟

ورق پانچ یا ورق مشبک،(steel perforated sheet) قطعات فلزی هستند که در طی فرآیند پانچ  و حفره گذاری فلز و با استفاده از دستگاه های اتوماتیک CNC پردازش شده اند. پانچ فلز یک فرآیند برشی میاشد که طی آن قطعات فلزهای مختلف را با استفاده از دستگاه های مخصوص و به شکل های متفاوت و خواسته شده ای ما برش می دهند.

انواع ورقه های پانچ:

1-ورق پانچ گالوانیزه:این ورق ها با رنگ های مختلفی از جمله سفید موجود در بازار هستند و قطری بین 0.22 تا 8 میلی متر دارند.


2-ورق پانچ استیل:به طور کلی میتوان گفت ورق استیل پانچ شده پرکاربردترین نوع ورق های پانچ است. از آنجایی که در ساختار ورق های استیل کروم وجود دارد, این ورق ها در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی مقاومت و استهلاک بسیار بالایی دارند و همین  دلیل باعث می شود در صنایع زیادی ازجمله آب, صنایع غذایی و دارویی, هوا, نیروگاه و… مورد استفاده قرار بگیرند کارایی بالایی داشته باشد.


3-ورق پانچ روغنی:این نوع ورق ها که از طریق فرآیند نورسرد تولید می شوندو در صنعت مورد استفاده قرار میگیرندبا ضخامتی و قطری حدود 0.5 تا 1.5 میلی متر در بازار موجود هستند.


4-ورق پانچ سیاه:این نوع ورق های پانچ که برخلاف ورق های روغنی (جهت مطالعه بیشتر به ورق روغنی مراجعه نمایید) از طریق فرآیند نورگرم  و با دمای مد نظر تولید می شوند و با ضخامت های متنوع و گسترده ای تولید می شوند که ورق های پانچ سیاه را می توانید با ضخامت و قطر 2 میلی متر تا 200 میلی متر در بازار پیدا کنید.


5-ورق پانچ آجدار:یکی دیگر از ورق های پانچ محبوب ورق های آجدار هستند که معمولا از آنها برای ساخت بنا ها و عمارت هایی استفاده می شود که وظیفه آن ها جلوگیری از سر خوردن وسایل یا نفرات است. این ورق ها هم به صورت وارداتی از کشورهای روسیه و قزاقستان و ارمنستان و ... در دسترس هستند و هم در کشور خودمان و توسط کارخانه ها و مراکز صنعتی به نسبت کوچکتر تولید می شوند. از دیگر کاربردهای این نوع ورق های پانچ می توانیم به ساخت تجهیزات صنعتی, کف کامیون ها و وانت بارها و… اشاره کنیم.

چشمه های ورقه پانچ:

چشمه یا اندازه پانچ همان حفره هایی هستند که با استفاده از دستگاه های مخصوص  CNCبر روی ورق های فلزی ایجاد می شوند.  در ادامه با انواع چشمه های مختلف ورقه های پانچ شده اشنا میشویم.

  1. ورق پانچ دایره ای
  2. ورق پانچ مربعی
  3. ورق پانچ گشنیزی
  4. ورق پانچ مستطیلی
  5. ورق پانچ مثلثی
  6. ورق پانچ لوبیایی
  7. ورق پانچ لوزی
  8. ورق پنچ لانه زنبوری
  9. ورق پانچ ذوزنقه ای

نحوه تولید ورقه پانچ

همانطور که گفتیم برای ساخت ورق های پانچ  علاوه بر از نیروی انسانی از دستگاه CNC نیز  استفاده می شود.فرآیند تولید این ورق ها به این شکل است که دستگاه پانچ CNC برش هایی به شکل ها و اندازه های مختلف  و مد نظر ما مانند اشکال هندسی ساده (دایره, مربع, مستطیل و…) بر روی فلزات ایجاد می کند. در اغلب موارد از قالب ها و پانچ های استاندارد استفاده می شود ولی امکان استفاده از دستگاه های مخصوص برای ایجاد پانچ های سفارشی وجود دارد که لازم به ذکر است که برخی از کارخانهها نیز از این قابلیت استفاده میکنند. در فرآیند ساخت این ورق ها پرس پانچ با سرعت بالا پانچ را به سمت پایین هدایت می کند تا از درون ورق و قالب زیر آن رد و بتواند حفرا را ایجاد کند. فاصله کمی که میان لبه پانچ و قالب وجود دارد باعث می شود مواد به سرعت خم و شکسته شوند. بخشی که از ورق جدا می شود به صورت آزادانه در قالب می افتد. این فرآیند را می توان با استفاده از یک پانچ دستی انجام داد ولی امروزه متداول ترین روش این کار استفاده از پرس پانچی که توسط کامپیوتر کنترل می شود.

انواع پرس پانچ:

با استفاده از این دستگاه ها کهئتوسط متخصصان تولید شده است می توان بر روی ورق های فلزی حفره هایی با ابعاد مختلف ایجاد کرد که این دستگاه ها به دو نوع C و H وجود دارند که دستگاه های نوع C دارای موتور های هیدرولیکی هستند.


کاربرد انواع ورق پانچ

از مهمترین کاربردهای ورق پانچ می‌توان موارد زیر را نام برد :

1-ساخت انواع سقف کاذب و پارتیشن
2-ساخت  انواع ماشین‌آلات و اتومبیل‌های صنعتی و نیمه صنعتی
3-ساخت نیمکت پارک
4-تجهیزات مربوط به صنایع غذایی