یکی دیگر از ورقه هایی که امروزه در صنعت ما ایرانان بسیار پر کاربرد و پر درآمد است ورقه اسید شویی میباشد که نقش بسیار مهمی در صنعت ما ایرانیان دارند ولی بر خلاف میل باطنی بسیاری از صنعتگران این ورقه آهنی هنوز بسیار شناخته شده نمیباشد و بسیارس از کازبران از آن هنوز اطلاعات کامل و جامعی بدست نیاورده اند .

در ادامه به بررسی ورقه اسید شویی میپردازیم و آنرا به طور خلاصه به شما توضیح میدهیم .

ورقه اسید شویی چیست؟

ورق اسید شویی از انواع ورق‌‌های فولادی است. با حذف و از بین بردن یک سری ناخالصی‌ ورق‌های نورد گرم با استفاده از اسیدهای مختلف، ورق اسید شویی تولید می‌شود. به همین دلیل به ورق‌های تولیدی از این روش ورق اسید شویی گفته می‌شود. فرآیند اسید شویی سبب بهبود کیفیت ورق‌های حاصل از فرآیند نورد گرم می‌شود. استفاده از ورق های تولید شده به روش گرم در مواردی که ظاهر و کیفیت اهمیت زیادی دارند، مورد توجه است. فرآیند اسید شویی نیز یکی از عملیاتی است که به بهترین شکل می توان ورق های مرغوب و صیقلی را تولید کردکیفیت سطوح ورق های اسیدشویی شده تا حدود با ورق های روغنی برابری می کنند.

مراحل اسید شویی ورقه آهنی :                                                                                                                                                                                             ورق سیاه یا ورق هایی که به روش نورد گرم تولید شده اند، در خمره ای حاوی اسید سولفوریک یا کلریدریک فرو می برند. فولادهایی با محتوای کربن بالاتر از 6درصد نیاز به یک مرحله اضافی با استفاده از اسید نیتریک، فسفریک یا هیدروفلوئوریک دارند. این فلز برای مدت زمان از پیش تعیین شده در حمام فرو می رود تا از خورده شدن بیش از حد آن توسط اسید جلوگیری شود. مقدار رسوبی که معمولا برداشته می شود بین1تا 3 درصد جرم فولاد است. هنگامی که فلز از حمام خارج شد، آبکشی می شود و آماده ادامه پردازش است. معمولا در این مرحله ورق فولادی، آماده خنک سازی است. پوسته های باقیمانده بر روی ورق ها، اغلب به عنوان یک خطر زیست محیطی در نظر گرفته می شود. در نهایت ظاهر ورق مقداری براق‌ و صیقلی شده و به ورق روغنی (سرد نوردیده) شباهت دارد. ورق های اسیدشویی معمولا به دو صورت رول و شیت (فابریک و برشی) تولید می شوند و در آن رول ها معمولا در دو عرض100 سانتی متر و 125 سانتی متر تولید می شود.

انواع روش‌ های اسیدشویی ورق آهنی :

فرآیند اسیدشویی در انواع مختلفی انجام می شود که برحسب کاربرد و سایز مقطع مورد نظر هر کدام از آن ها انتخاب می شود.

1-غوطه‌ وری در مخزن: در این روش ورق ها در مخزن، اسیدشویی می شوند که باعث یکنواختی خوردگی سطح می گردد. لازم به ذکر است غوطه وری در مخزن از رایج ترین روش های اسیدشویی است.

2-اسیدشویی ساکن: در این روش ورق ساکن و محلول در حرکت است.

3-اسیدشویی دسته‌ ای: ورق های مورد نظر دسته ای در حمام اسیدی غوطه ور می شوند.

4-اسیدشویی به روش بازگردشی:محلول اسیدی از داخل قطعاتی مانند لوله عبور داده می شوند و داخل قطعات را پاکسازی می کند.

کاربرد ورق اسید شویی:

ورق های اسیدشویی در بسیاری از تولیدات محصولات و صنایع مختلف کاربرد گسترده ای دارد. این نوع ورق به نوعی ورق اولیه برای تولید دیگر ورق هایی مثل گالوانیزه و غیره می باشد. این نوع ورق برای تولید لوله و پروفیل و به طور کلی در مصارف ساختمانی جایگاه ویژه ای دارند.

به علت داشتن سطح صاف و صیقلی ورق اسیدشویی در ساخت قطعات خودرو، قسمت های مختلفی مانند رینگ، شاسی و چرخ خودرو استفاده می شود. کیفیت مورد نیاز برای تولید این قطعات، {SAPH370-SAPH310} تا SAPH440 می باشد و برای تولید چرخ اتوموبیل نیاز به ورق با کیفیت{QSTE380}است. همچنین از آن برای ساخت لوله ‌های انتقال آب، نفت و گاز و ساخت کشتی و قایق ها با کیفیت GR.A و NVA استفاده می شود.